top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

סילבוס לתת כיוון


מה פתאום סילבוס? זה לא שייך רק לאוניברסיטה?


התשובה היא לא. סילבוס הוא כלי חשוב, שרצוי מאד לשלב גם בארגז הכלים של מורה בבית הספר. הסילבוס נותן למורה מסגרת שבה הוא יכול להציג את המבנה של ההוראה ולשקף אותו בבהירות לתלמידים, ולשים על הנייר את היעדים שלו לשנה הקרובה. באמצעות הסילבוס יש למורה הזדמנות לפרט מהם הכללים הרצויים בכיתה, להבהיר מה הוא מצפה מהתלמידים וגם – איך ומתי הוא מתכוון לבדוק ולהעריך זאת.

בנוסף, זו הזדמנות להעביר את המידע לתלמידים בצורה בהירה שגם מכבדת אותם. כך ניתן ליצור סוג של חוזה בין המורה לתלמידים, ולאפשר להם לצפות מה יקרה במשך השנה על מנת להתכונן כראוי. תוכנו של הסילבוס (ועצם קיומו) עשוי לשדר שקיפות ורצינות מול התלמידים וההורים.


מה אמור להיות כלול בסילבוס?


חלק מזה תלוי במורה ובגיל התלמידים בכיתה. רצוי לרשום את שם המורה ופרטי יצירת קשר – דרכי ההתקשרות המועדפות עליו, וכן ימים ושעות בהן הוא פנוי לתקשורת עם ההורים. מידע רלוונטי נוסף – מה הן שעות השיעורים? מה לומדים השנה ומהן מטרות השיעור? מה ההספק הצפוי? מה המיומנויות שיילמדו? אילו ספרים יצטרכו התלמידים ומה הם חייבים להביא כל יום לשיעור?

כדאי לפרט מהם כללי ההתנהגות בשיעור – האם מותר לאכול בשיעור? מה המדיניות לגבי שימוש במכשירים דיגיטליים? איך מצביעים? איך יוצאים לשירותים? מה הכללים לגבי הגעה בזמן, השתתפות בשיעור וביצוע מטלות ושיעורי בית? שאלות עקרוניות נוספות: למי אני פונה לעזרה וכיצד? על איזה בסיס יחושב הציון? אילו משימות ועבודות, שיעורי בית ומבחנים יהיו השנה ובאילו מועדים? בהקשר זה – לוח שנה הכולל את המשימות והמבחנים במשך השנה יכול לעזור למורה ולתלמיד להתכונן כפי שצריך.

בנוסף, ניתן לשתף את התלמידים ביעדים תורניים או חברתיים כגון: דרך ארץ ותפילה, ערבי כיתה, פעילויות מעבר לשעות הלימודים ועניינים אחרים הקשורים להווי הכיתה או בית הספר.

המטרה העיקרית של הסילבוס היא להוות כלי תקשורת בין המורה והתלמיד וגם מול ההורה. רצוי להקדיש זמן בשיעור לקריאת הסילבוס, ולוודא שהתלמידים קראו והפנימו. אפשר גם לבקש שהתלמיד וההורים יחתמו שקראו את הסילבוס ושהבינו את הכללים והציפיות. חשוב לשים לב – אם רוצים לשנות משהו באמצע השנה חייבים להודיע לתלמידים ולהסביר את השינוי וסיבותיו. זה כמו חוזה ששני הצדדים מחויבים אליו, ואם אתה משנה אותו – אתה חייב להודיע ולהבהיר.

הסילבוס הוא כלי חזק עבור המורה והתלמיד להבין את המשימה השנתית ולהיערך לקראתה, והוא עשוי להוות במשך השנה גם מפתח ומחוון שיסייע לבדוק האם התכנון, ההוראה והלמידה אכן עובדים כמצופה.

22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page