top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

ציפיות גבוהות



אפקט פיגמליון

מאז שפורסם המחקר של רוזנטל ויעקבסון - The Pygmalion Effect - רבים מאמינים שציפיות המורה משפיעות על ההישגים של התלמיד. במחקר המקורי העבירו למורים ציונים פיקטיביים של תלמידים, לחלק מהמורים אמרו שיש לתלמידים הרבה פוטנציאל, ולחלק אמרו שאין להם פוטנציאל. בסוף השנה בדקו את ציוני התלמידים, והסתבר שהם אכן הושפעו ע"י הציפיות של המורים.

לאורך השנים הושמעה ביקורת לא מעטה על המחקר הזה ועל מסקנותיו, ורק לאחרונה הראו מחקרים בצורה ברורה שאמנם יש השפעה מובהקת לציפיות של המורים. במחקר חשוב שיצא ב-2020, הוכיחו כלכלנים מתוך מעקב אחר מספר יחסית גדול של תלמידים (6030), שיש השפעה ניכרת על הציונים של תלמידים בכיתה י"ב וגם על הסיכוי שימשיכו את הלימודים גם אחרי התיכון, על בסיס הציפיות של מוריהם מכיתה י׳.



׳ציפיות גבוהות׳ מתלמידים - למה הן חשובות?

ראשית, ציפיות גבוהות מתלמידים משדרות להם שאנו מכבדים אותם ומכירים בהם כאנשים בעלי ערך, שיש להם פוטנציאל גבוה, ושבעזרת השקעה והדרכה הם מסוגלים להשיג המון. בנוסף, ציפיות גבוהות מאתגרות את התלמידים, וגם נותנות להם תקווה לעתיד ומראות שיש לאן לשאוף. ציפיות גבוהות לוקחות את התלמידים ברצינות ומעבירות להם את המסר שאנחנו, המורים, לא באנו כדי לבזבז את הזמן שלהם אלא לעזור להם לצמוח. ציפיות גבוהות מבהירות שאנחנו כאן בשיעור כדי להתקדם, להשקיע וללמוד דברים חדשים וחשובים. ציפיות גבוהות הן דרך לשדר לתלמידים שהם יכולים להצליח.

מעניין לגלות - וניתן קצת לקשר זאת גם לפוסט שעבר - שציפיות גבוהות שייכות בכל התחומים. באופן טבעי הן שייכות לתחום הלימודי, אבל הן בהחלט רלוונטיות גם בתחום המשמעת וההתנהגות. בדיוק כמו שאני מצפה מהתלמידים להצליח ולהבין ברמה גבוהה ובכך מגדיל את הסיכוי שזה יקרה - כך גם לגבי ההתנהגות: אם אני מצפה מהתלמידים שיתנהגו בצורה ראויה ללמידה - יש סיכוי שזה יקרה. אם אין לי ציפיות - סביר להניח שהתלמידים עלולים להתנהג וללמוד בהתאם…

אבל איך מודדים ציפיות? האם אנחנו כמורים יכולים להיות מודעים לרמת הציפיות שיש לנו מתלמידינו?

קודם כל נשאל: איך ציפיות גבוהות נראות בפועל בכיתה? מה ההבדל הפרקטי בשיעור בין מורים עם ציפיות גבוהות למורים עם ציפיות נמוכות, ואיך זה מתבטא בשיעור? לאור זאת נוכל אולי לבחון איך אני מתייחס לתלמידים שלי בכיתה - כמורה עם ציפיות גבוהות או כמורה עם ציפיות נמוכות.



מאמר שמסכם את המחקר בנושא, משווה בין מורים עם רמות שונות של ציפיות מתלמידיהם ומאפשר להציג את ההבדלים בטבלה:




והנה מעין ״צ׳ק ליסט״ שיסייע לכם לבדוק אם אתם מלמדים לפי ציפיות גבוהות:



אם אנו עובדים על ציפיות גבוהות מהתלמידים שלנו, נוכל לתרום לאווירה נעימה בכיתה, שבה המורה מבין מה הוא רוצה מהתלמידים וגם התלמידים מבינים מה רוצים מהם. קשה מאוד ליישם את העקרונות הללו ביחס לכל התלמידים, אבל תלמידים נענים בדרך כלל למה שמצופה מהם: אם מצופה מהם להשקיע, ללמוד ולהצליח - הם יחתרו לכיוון הזה וירגישו טוב עם ההצלחות שלהם. אך אם הם חשים או מניחים שלא מצפים מהם כלום - לרוב הם אמנם לא יעשו כלום, וגם יתנהגו בהתאם.


בפעם הבאה נראה אם רמת הציפיות של המורה ניתנת לשינוי, ואם כן - כיצד אוכל להרים את רף הציפיות שלי מתלמידיי?



Comments


bottom of page