top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

ונהפוך הוא! – פרדוקס (איפכא מסתברא)

לכבוד המהפך הגדול שאותו אנו חוגגים בימי הפורים, נמשיך לעסוק בתופעה של היפוך במהלך שיר או בסופו. כמו במגילת אסתר ניתן לזהות ביצירות רבות מהפך בעלילה, אך לעיתים המהפך האמיתי אינו מתרחש ביצירה, אלא קורה אצל הקורא. כך למשל כאשר המחבר יוצר תמונת עולם צפויה, ומשכנע את הקורא שהדברים הם להיפך מן המקובל או המצוי, או שהוא יוצר ציפייה מסויימת ולבסוף מפריך אותה – לעיתים ממש בשורת הסיום.

הייתה משוררת וציירת וכן כתבה סיפורים קצרים. רק כמאה משיריה פורסמו, אך היא נמנית בזכותם בין המשוררים החשובים של המאה ה-20. היא זכתה בפרסים ותוארי כבוד רבים על יצירותיה הספרותיות, ביניהם פרס פוליצר לספרות בשנת 1956, פרס הספר הלאומי ופרס נוישטט הבינלאומי. בישופ החלה לעסוק בהוראה בחינוך הגבוה כאשר הירושה מאביה החלה לאזול. החל משנת 1970 לימדה במוסדות נחשבים רבים, כמו אוניברסיטת וושינגטון, אוניברסיטת ניו יורק והארוורד. קריאת השיר תחנת דלק*/ אליזבת בישופ

אוי, אבל זה כל כך מלוכלך פה! תחנת הדלק הקטנה ספוגה בסולר ומוכתמת שמן, עד שהכול עוטה מין דוק שחור מעיק. הלו, תיזהר עם הגפרור הזה! האב – לבוש טוקסידו מהודר מלא כתמים של דלק, הדוק מדי מתחת לזרועות, וכמה מבניו, משומנים וחריפים עוזרים לו בזריזות (זו תחנת דלק משפחתית). הכול פה די לגמרי מלוכלך. האם הם גם גרים בתחנה? יש כאן מרפסת של בטון מאחורי המשאבות, עליה סט ריהוט חבוט של נצרים, מרוח גריז; על הספה הקלועה – כלבלב שובב ומלוכלך, די כיפי. כמה חוברות של קומיקס מספקות כאן את הרמז היחיד לצבע - צבע מסויים, כמובן. הן מונחות על מין מפית גדולה ודהויה, שמכסה שידה (זה חלק מהסט), לצד עציץ גדול פרוע של בגוניה. מדוע זה הצמח הבלתי-שייך? מדוע השידה? מדוע, הו, מדוע המפית הרקומה (עם דגם פרחוני של חרציות, לדעתי, וכובד של סריג אפור)? מישהו רקם את המפית הזו. מישהו השקה את העציץ - אולי תִדלֵק אותו, בעצם. מישהו סידר כאן את שורות הג'ריקנים כך שהם אומרים בעדינות וברכּוּת: 'סו... סו... סו... סונול' לכלי הרכב העצבניים מאד. מישהו אוהב כאן את כולנו.


* לקריאת המקור (באנגלית): Filling Station by Elizabeth Bishop | Poetry Foundation תרגום ע"י דניאל סרי לוי ומאיר אקשטיין


במהלך הקריאה

§ שימו לב לתיאורים שמשלבים כמעט את כל החושים, וכן לרגש העולה מתוך התיאורים הללו, ואל הקונוטציה של מילים מרכזיות.

§ אילו מילים חוזרות על עצמן? האם תמיד הן מקבלות אותו הקשר?

§ מה קורה לנו במהלך הקריאה, ותוך כדי קריאת הבית האחרון?

§ מה מרגישים כלפי תחנת הדלק הזו כשקוראים את השיר בשנית?


לאחר הקריאה

האם התיאור של תחנת הדלק תאם את הציפיות שלכם? ממה הופתעתם?


משימת כתיבה

? כתבו בעצמכם שיר, בכל סוגה או סגנון שתבחרו, ובו תארו מצב או מקום – אמיתי או דמיוני.

התיאור אמור לתת לקורא רושם מסוים, שיתהפך במהלך השיר*.

בתיאורכם נסו לשלב מראות, ריחות, צלילים או תחושות אחרות, וכמובן לבטא את הרגש המתעורר בעקבות המצב או המקום.

* אפשרות נוספת: ליצור תחושה של סתירה, לתאר פרדוקס או לשלב אוקסימורון (-ביטוי המאחד דבר והיפוכו).


למתקדמים: תוכלו לשלב גם חזרות על מילים או צלילים כאשר בכל פעם מתקבל מובן אחר, וכן ציורים לשוניים (מטאפורה או דימוי).

פורים שמח

Comments


bottom of page