top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

יחס אישי – כלי משמעתי

עודכן: 29 בדצמ׳ 2020


אחד מהכלים הכי חיוניים של המורה הוא היחס האישי עם התלמידים. פשוט להתעניין בתלמיד עצמו ולא רק בציונים שלו, ובגישה לא שיפוטית.

למה זה חשוב – הרי כמורה מקצועי אני בעיקר בא ללמד?

כי למעשה המניע החשוב לתלמידים (ולכולנו) הוא יחס אישי. כשאני מסתדר עם מישהו – הדברים זורמים. מחקרים הראו, שכאשר יש לתלמידים יחסים טובים עם המורים, ההתעניינות האקדמית שלהם בשיעור עולה ב-33%, וההפרעות פוחתות ב-75%.

אז איך משיגים את זה? מה צריכים לעשות?

המחקר מציע דרך תלת-שלבית: ביסוס, שימור ושחזור.

● ביסוס – שיחה אישית או שאלון היכרות

קודם כל חייבים לבסס את היחסים בין המורה והתלמיד, והדרך הכי פשוטה היא להיפגש אישית עם כל תלמיד ולהכיר אותו: מה הוא אוהב? ממה הוא חושש? מה התחביבים שלו? מה קורה בבית או עם חברים? מה החוזקות שלו, מה החולשות שלו?

אם אין זמן להיפגש עם כל אחד, אפשר לחלק שאלון וללמוד קצת על התלמידים, ובכך להעביר את המסר שהתלמיד מעניין אותך.

בנוסף אם מישהו זקוק לעזרה – יש למצוא זמן אישי כדי לעזור לו.

● שימור – יחס אישי במהלך השיעורים וביניהם

לא מספיק לבסס יחסים – חייבים גם לשמר אותם. בכיתה כדאי לקדם את התלמידים בברכה בתחילת השיעור, ולשמור על קשר עין. אפשר ליזום או לעודד פעילויות לחיזוק הקשרים החברתיים בכיתה ולפיתוח מנהיגות בקרב התלמידים.

במהלך השיעורים, אנו צריכים לראות מה היחס בין האינטראקציות החיוביות לאלו השליליות. יחס חיובי של חמש לאחת הוא איזון רצוי. אם היחס נמוך יותר – אנו חייבים לחשוב איך לשפר זאת.

צריכים לשאול את התלמידים איך הדברים מתקדמים – הם יעריכו את זה. מאוד חשוב לתת הכרה לדברים חיוביים שקורים בשיעור, הן אישיים והן כלליים, גם אם במחוות קטנות כמו חיוך או מחמאה קטנה (אפילו לא מילולית) כשהתלמיד מצליח במשהו.

כמובן, רצוי במקביל להמשיך בפעילות של ביסוס הקשר והעמקתו.

כלי פשוט שעשוי לעזור בכך, הוא טבלה שמאפשרת לעקוב אחר היישום של השלבים הללו כלפי כל תלמיד ותלמיד – מה כבר נעשה, מה המצב כעת ומה ניתן לעשות בהמשך.

● שחזור – מה עושים כשיש 'קצר'?

לפעמים היחסים מידרדרים, ואז חייבים לעצור ולבצע אתחול. עלינו לתת לתלמיד הזדמנות להתחיל מחדש, ולשם כך חייבים לדבר אתו ולגשת אליו באמפתיה: אפילו אם הוא לא צודק, בתמונה הכללית – עדיין יש צד שבו הוא חווה שהוא צודק... מנגד, אם אתה זה שפגע – ראוי להתנצל ולקחת אחריות.

כאן חייבים להתמקד בפתרונות ולא בהאשמות. בנוסף, חשוב כעת להתמקד במעשים ולא במי שעשה אותם, שכן אם חס ושלום מניחים שהאדם רשע או חסר תקנה – הרי שהכל אבוד. תמיד חייבים שתהיה תקווה ושהתלמיד יחווה את זה.

יחס אישי ככלי משמעתי

חלק גדול מהמשמעת היא האוירה בכיתה המושתתת על היחסים האישיים בין המורה והתלמיד. אם רוצים שנה מוצלחת חייבים להשקיע בתחום זה, כי היחס האישי לא נבנה באופן אוטומטי. שיפור היחסים בין המורה לתלמידים, עשוי לשפר את מצב הכיתה – חברתית ולימודית, ובאופן כללי יעשה טוב לכולם.

מבוסס על:

458 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Commenti


bottom of page