top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

קורונה – הזדמנות ללמוד על הלמידה מרחוק

עודכן: 29 בדצמ׳ 2020

אנחנו נמצאים כעת, בעזרת השם, לקראת סיומו של מצב קשה, שהתברר כמאתגר במיוחד עבור המורים והתלמידים כאחד (וגם להורים...). בבת אחת היה מצופה מכל הצדדים להסתגל ללמידה מרחוק, אע"פ שלרוב המורים והתלמידים אין הרבה ניסיון בכך. בנוסף, כל המעטפת הטכנולוגית לא תמיד זמינה כדי לאפשר הפעלת הוראה ולמידה מרחוק בצורה אידיאלית. לא נדבר כעת על האתגרים הטכנולוגיים, אבל אני כן רוצה לשרטט כמה כיוונים פדגוגיים אולי כמה תובנות, שיעזרו ללימוד מרחוק להיות יותר יעיל ופורה. אני מקווה שחלק מהכיוונים יהיו לתועלת גם כשנחזור לשגרה רגילה.

האתגר: תקשורת

למידה מרחוק מציבה הרבה אתגרים למורים ולתלמידים. קודם כל, חסר המגע האישי עם התלמידים ואין אינטראקציה מיידית כמו בכיתה. זה אומר שמאד קשה (עד כמעט בלתי אפשרי) להעביר שיעור רגיל של שיח "פינג פונג" עם התלמידים. בנוסף לכך, קשה יותר למורים להבהיר את המשימות, וקשה לתלמידים להבין אותן, משום שבמפגש וירטואלי (וכל שכן במשימות מקוונות א-סינכרוניות) יותר מורכב לשאול שאלות בזמן אמת, לזהות קשיים ולתת מענה.

ברור סגור ונגיש – סיכמנו?

לכן, המאמץ הראשון בחשיבותו הוא שגם ההרצאות וגם ההוראות והמשימות – יהיו מאוד בהירות ומובנות לתלמידים.

מה זה אומר? בהרצאה – חשוב לתת הקדמה ברורה לגבי מה שצפוי להיות, ולהקפיד שיהיה בסוף סיכום שמארגן את החומר לתלמידים. זה כמובן תמיד רצוי וחשוב, אבל עכשיו הדבר חשוב פי כמה.

כמו כן, רצוי שכל החומרים (מאמרים, טבלאות, מצגות וכדו') בהם נעשה שימוש בשיעור, יהיו נגישים לתלמידים גם אחרי השיעור. הכי פשוט זה להפוך את המסמכים לפורמט PDF כדי לאפשר לתלמידים לקבל גירסה סופית (הניתנת גם להדפסה), ללא חשש שהתוכן או העיצוב 'ילכו לאיבוד' במעבר בין יישומים ומכשירים שונים. כך גם לא ניתן לערוך את המסמך או לשנות אותו בטעות...

כיוון שעל פי ההנחיות של משרד החינוך לא מומלץ להקליט את השיעורים (במפגשי 'זום' וכדומה, מטעמי שמירה על פרטיות) – רצוי שיהיה סיכום קצר של השיעור בכתב או באופן אלטרנטיבי. לחילופין (או בנוסף) מורה יכול ליצורscreencast –וידיאו קצר שתלמיד יכול לחזור אליו עם סיכום של השיעור והוראות לגבי המשימות שניתנו. אתר מומלץ לזה הוא Screencast-O-Matic . אם רוצים להוסיף לשיעור סרטונים מ'יוטיוב' ואתרים אחרים, ניתן להשתמש ב-https://www.4kdownload.com/products/product-videodownloader. כל הכלים האלו הם חינמיים אבל דורשים מיומניות טכנולוגית בסיסית.

זה פשוט מורכב

אמנם ההוראות למשימות חייבות להיות מאוד בהירות ופשוטות, אבל זה לא אומר שהמשימות עצמן אמורות להיות פשוטות או רדודות. הסבר פשוט ובהיר יכול דווקא לאפשר לנו לדרוש משימות מורכבות ומופשטות יותר. לדוגמא לעשות השוואה בין שני טקסטים עם כמה פרמטרים – זו משימה שההסבר שלה יכול להיות מאוד ברור ופשוט, אך היא יכולה להצריך חשיבה ברמה גבוהה. במתימטיקה ניתן לתת שיעורים קצרים לתרגילים קצרים, ובהדרגה לחבר תרגילים יותר מורכבים. כמובן שבאופן דומה ניתן לבנות 'סולם מאמצים' בכל מקצוע.

קצר ולעניין

בנוסף, רצוי לצמצם את זמן ההרצאה וליצור מעין מיני-הרצאות, בהן נותנים משימות לתלמידים לביצוע בבית – במשבצת הזמן המוקדשת לשיעור, או להגשה בהמשך. הקשבה לשיעורים ב'זום' למשך שלוש-ארבע שעות ביום ברצף, התבררה לנו כמשימה מאוד קשה עבור התלמידים (ולא פשוטה עבור רבים מן המורים), ומעבר לכך – באופן זה קשה להעריך או למדוד מה התלמידים קלטו והבינו. לכן נעדיף לתת הרצאות קצרות, ולאחריהן משימות שיבדקו את ההבנה והידע של התלמידים.

לדוגמא ניתן לראות את השיעורים בקאהן אקדמי http://www.hebrewkhan.org/ שעובדים בסגנון הזה, ואפשר גם להשתמש במאגרים של קאהן אקדמי כדי ללמד הרבה נושאים.

ונחתום בתפילה שתהיה לכולנו בריאות איתנה, ושלא רק נצליח לשרוד את התקופה, אלא גם נצליח להפיק ממנה את המקסימום. אפשר בהחלט להפוך את האתגר שנכפה עלינו להזדמנות – שיטת הלימוד הזו יכולה לגוון גם את הלמידה בכיתה 'רגילה', בימים של שגרה.

בימים אלה כשכולנו מקווים שנגיף הקורונה לא ישוב להתפרץ, נראה שהלמידה מרחוק כבר מאחורינו. אבל אולי זה הזמן להביט רגע לאחור ולשאול את עצמנו: עם מה התמודדנו? איך לימדנו ומה למדנו? האם אפשר לעשות זאת טוב יותר? האם הוראה מרחוק היא רק פתרון זמני לאתגר הקורונה, או שניתן לאמץ אותה גם ללמידה בזמני שגרה?


18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page