top of page
  • תמונת הסופר/תדר. מאיר אקשטיין

שגרה לא שגרתית (או: המורה כמנצח גם בשיעור מקוון)

עודכן: 29 בדצמ׳ 2020

לפני שנה דיברנו על בניית שגרה, בתור אחד מהכלים הכי חשובים של המורה בניהול ובתזמון השיעור. שגרה נכונה ואפקטיבית עשויה להוריד בצורה דרמטית את מספר ההפרעות בשיעור, להפחית את הצורך באכיפה של הכללים ולתת לתלמידים ולמורה תחושת ביטחון ונינוחות המכשירות את הקרקע ללמידה.

כעת נשאל איך יוצרים שגרה כזו בשיעורים מקוונים? האם זה בכלל אפשרי, כאשר עצם המפגש המקוון הוא לא כל כך שגרתי?

ראשית, תמיד מאוד חשוב שלמורה יהיה ברור מה אמור לקרות בכל שיעור ושגם לתלמידים תהיה בהירות לגבי מה שעומד בפניהם. יכולת החיזוי של התלמידים לגבי מה שצפוי להיות, יכולה לעזור להם מאד להתמקד ולהצליח לבצע את מה שנדרש מהם. אדרבה, הכאוס סביב הלמידה מהבית רק מעצים את הצורך שדברים יהיו ברורים מראש. בתקופה הזו אנו נדרשים לעיתים ליצור מסגרת בתוך מצב שלא קיימת בו כלל מסגרת, לכן קודם כל נשתדל שהכול יהיה כמה שיותר צפוי.

רצוי אפילו לתת להם מראש לו"ז לכל השבוע הקרוב. ניתן לשלוח לתלמידים רשימה כתובה של מה שיקרה בשבוע או בשיעור הקרוב, ואפשר (ואולי עדיף) לשלוח קובץ וידאו בנימה יותר אישית, ובו נסביר לתלמידים מה מתוכנן.

כדאי שיהיה מקום מוגדר ונגיש לכולם שבו תהיה להם גישה להוראות ולתכנים און-ליין. לפחות בהתחלה, מומלץ להיות עקבי ברוטינות (למשל: תמיד שולחים לכולם את החומרים במייל לפני השיעור, או תמיד מעלים למוּדל).

מה אמור להיות כלול בקובץ כזה?

1. מה התלמידים ילמדו?

2. אילו משימות הם חייבים לסיים?

3. עד מתי יש להגיש אותן ובאיזה אופן?

4. מהם החומרים הנדרשים (תכנים מקוונים, ספרים, יישומים, כלי כתיבה וכדו')?

5. באילו ערוצים ניתן לשאול שאלות ולקבל תשובות?

6. הוראות ברורות למשימות, עם קריטריונים לגבי דרכי הערכה ומתן ציון.

7. מתי התלמידים יכולים לצפות לקבל משוב/ציון על העבודה שלהם (להיות ריאלי...).

הערות והמלצות נוספות:

רצוי לצמצם למינימום את המקומות שבהם המידע נמצא.

חשוב שההוראות יהיו פשוטות ובהירות.

רצוי להשתמש בניסוחים קבועים ככל הניתן. כדאי להשתמש בכותרות לפי הצורך, ולעיתים יותר פשוט להשתמש בטבלאות וגרפים, מאשר בטקסט רציף.

כאמור, כדאי שיהיה ברור לתלמידים מי יכול לענות להם על שאלות ומתי. עדיף כמובן ליצור מרחב כיתתי ציבורי, שבו כולם יכולים לשאול שאלות וגם לבדוק האם כבר ניתנו שם תשובות לשאלות דומות. כך נחסוך זמן ואנרגיה, וגם נעודד תלמידים לשאול, בידיעה שהתשובה יכולה לסייע גם לאחרים.

רצוי מאד שתהיה תוכנית מגירה למקרה שהחיבור לרשת נכשל או שיש בעיה טכנית ליצור קשר עם התלמידים, ומוטב שהתלמידים יהיו מודעים לכך מראש.

באופן כללי, כדאי לגוון את העבודה כך שחלק מהשיעור יתנהל באופן פרונטלי, חלק בעבודה פרטנית וחלק בקבוצות קטנות (למשל בחדרים וירטואליים).

ובקיצור:

1. נשתדל להיות כמה שיותר בהירים בתקופה שיש בה כל כך הרבה אי-וודאות.

2. ננסה לייסד שגרות עבודה ('רוטינות') ולעבוד לפיהן ככל שאפשר.

3. רצוי ליצור קשר אישי ומשמעותי עם התלמידים, למרות האתגר שהלמידה מרחוק מעמידה בפנינו, ועל כך נרחיב פעם הבא .



14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page